Maak nu online uw afspraak voor locatie Hardenberg-Marslanden, Hardenberg-Baalder of Ommen!

Wat is osteopathie

Osteopathie is een manuele therapie waarbij het lichaam met de handen onderzocht en behandeld wordt. Een osteopaat onderzoekt het hele lichaam op beweeglijkheid waarbij hij kijkt naar gewrichten en spieren, maar ook de beweeglijkheid van organen en bindweefsel wordt onderzocht.

Alles in het lichaam beweegt. Denk aan onze gewrichten, onze spieren, onze organen, onze zenuwen, bloedvaten en ons bindweefsel. Deze beweeglijkheid heeft ons lichaam nodig om gezond te blijven.

Bewegingsstelsel

Wanneer een gewricht beperkt is in zijn beweeglijkheid zullen andere gewrichten harder moeten werken. Wanneer een heup niet goed draait, zal een knie overbelast kunnen worden om dit op te vangen. Ook kan het looppatroon veranderen waardoor bijvoorbeeld het andere been overbelast wordt. Zo kan het gebeuren dat er pijnklachten ontstaan in het been waar niet de oorzaak zit.

Orgaanstelsel

Ook de beweeglijkheid van organen is belangrijk voor een gezond lichaam. Onze maagingang moet enerzijds goed openen om voedsel makkelijk door te laten, maar anderzijds goed kunnen afsluiten om oprispingen en maagzuur tegen te gaan. Ook moet de maag goed kunnen bewegen om het voedsel te kunnen bewerken en door te geven aan de twaalfvingerige darm. Een darm moet op zijn beurt weer goed kunnen bewegen om onze voeding goed te kunnen verwerken en door te geven. Een osteopaat zal de verschillende organen daarom onderzoeken op beweeglijkheid.

Zenuwen en bloedvaten

Ons zenuwstelsel zorgt voor prikkeloverdracht. Informatie vanuit de hersenen moet naar spieren en organen gestuurd worden om ze goed te laten functioneren. Ook kunnen spieren en organen weer informatie via dit zenuwstelsel terugsturen naar de hersenen, bijvoorbeeld of een spier gespannen staat of dat een maag gevuld is. Wanneer de prikkeloverdracht gestoord is kan dit problemen geven, dit is bijvoorbeeld het geval bij een hernia of een wervelblokkade.

Onze bloedvaten hebben een belangrijke functie in het aanvoeren van voedingsstoffen en het afvoeren van afvalstoffen. Door de doorbloeding naar weefsel te optimaliseren kan het lichaam zichzelf vaak beter herstellen. Ons zenuwstelsel stuurt impulsen naar de bloedvaten en zorgt ervoor dat onze bloedvaten open staan of zich juist vernauwen. Dit is belangrijk omdat bij activiteit onze hart, longen en spieren meer bloed en zuurstof vragen, terwijl in rust juist ons verteringssysteem meer bloed en zuurstof nodig heeft. Het zenuwstelsel dat deze bloedvaten aanstuurt moet dus goed in balans zijn. Bewegingsbeperkingen kunnen deze balans verstoren waardoor problemen ontstaan.

Bindweefsel

Ons bindweefsel, de naam zegt het al, is weefsel wat alle andere weefsels met elkaar verbindt. Ook lopen zenuwen en bloedvaten door het bindweefsel van en naar onze spieren en organen. Daarom onderzoekt en behandeld een osteopaat ook de elasticiteit van bindweefsel.

Er kunnen verschillende oorzaken voor verminderde beweeglijkheid zijn:

• Een ongeval of trauma
  • Een operatie
  • Ontstekingen
  • Bepaalde ziektes
  • Moeizame bevalling
  • Verkeerde voeding
  • Erfelijke aanleg
  • Emotionele stress

Een osteopaat onderzoekt niet alleen de regio waar de pijnklacht zich bevindt

Dit is belangrijk omdat een osteopaat de oorzaak van een klacht wil achterhalen. Een osteopaat zal dan ook eerst voordat hij gaat onderzoeken en behandelen eerst een uitgebreide vragenlijst doorlopen over de huidige klachten, de ziektegeschiedenis en het medicatiegebruik.

Een osteopaat is opgeleid om te herkennen wanneer mogelijk verder onderzoek nodig is en zal dan doorverwijzen naar de huisarts.